Hjortronsylt med myror

Hjortronsylt är bland det godaste jag vet, men också bland det dyraste man kan köpa på ICA. Därför tänkte jag att jag skulle koka egen sylt av de frysta hjortron som finns att köpa, och på så sätt kanske spara en slant. Tyvärr visade det sig att de också var svindyra, så jag vete fan om det blev så mycket billigare... Men det är ju iallafall kul att göra sylt!

Jag använde 500 gram hjortron och 165 gram syltsocker, man kan använda vanligt socker också, men då blir sylten lite lösare. Jag ville inte ha supersöt sylt, så jag hade inte så mycket socker, men gör man vanlig sylt på vanligt socker ska man till 500 gram bär ha 250 gram socker.

När de frysta bären har tinat täcker man bottnen av en kastrull/gryta, sedan täcker man bären med socker och fortsätter med ett till lager bär, och ett till lager socker, och så vidare. Det sista lagret ska vara socker. Ställ sedan grytan i kylen i ca 2 timmar och skaka om den lite då och då. Jag orkade bara vänta i en timme. Sedan är det bara att koka sylten under omrörning i 2-5 minuter, och hälla upp den på en burk.


Ett litet tips bara, om du också köper frysta hjorton, och inte vill ha myror i sylten, se till att skölja/rensa dem - jag fiskade nämligen upp både blommor, kvistar och myror ur grytan när jag kokade min sylt. Som tur är bryr jag mig inte så mycket om sånt där, och sylten visade sig vara asgod på mina våfflor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Carlssoninterior.se - Din inredningsbutik på nätet


RSS 2.0