Den ultimata födelsedagstårtan.

Imorgon fyller jag år, och ett av mina nyårslöften var ju att göra en citat: "sjukt satsig tårta". Därför bakade jag en sjukt satsig födelsedagstårta åt mig själv.


Det är chokladtårtbottnar med mjölkchokladtryffel, hallongrädde, vanlig grädde och marsipan.


Jag ÄLSKAR ju verkligen "pillgöra", typ som att bre grädde i ett jämnt lager. Skulle verkligen kunna stå i en evighet och finjustera tills jag blev galen, men lyckligtvis hejdade jag mig och gick vidare till att göra rosen istället...


Att göra en ros är faktiskt riktigt lätt. Man rullar små kulor av marsipan och plattar sedan ut dem (enklast är det om man använder plastfolie, annars fastnar det bara på fingrarna) en i taget och sätter ihop dem till en blomma.


Jag blandade vatten och karamellfärg och målade på rosen istället för att färga marsipanen. Det blir snyggare så.


Sedan var det bara att kalasa på!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Carlssoninterior.se - Din inredningsbutik på nätet


RSS 2.0