Pepparkakshuset del 1

Idag har jag ritat, klippt och räknat (eller ja, räknat och räknat, jag går mest på ögonmått. Det är tråkigt att räkna.) Nu är iallafall några husdelar klara, så jag tänkte börja baka ikväll. Och, ja, mitt pepparkakshusbygge tar flera dagar. Rom byggdes ju inte på en dag, och det gör inte mina pepparkakshus heller.


Mina bästa (?) tips vid ritning av hus:

- Rita först upp hur du vill att huset ska se ut, även om du utgår från en bild. När man ritar tvingas man ju liksom att tänka lite mer på detaljer, och man får en bra bild av vad som behöver förenklas och göras om.

- Tänk lite på vart du ska ställa huset. Om det ska stå på en bricka till exempel, så vore det ju trist om man bygger huset för stort så det inte får plats.

- Häng inte upp dig så mycket på siffror och raka linjer, när delarna har gräddats är linjerna iallafall inte raka. (Och man kan rätta till ojämnheter i efterhand.)

- Provbygg huset med kartong och tejp om du är osäker på att allt kommer passa ihop. Ibland kan det ju vara lite knepigt med vinklar och sånt, om man inte är typ ett matte-geni.

- Rita upp hur du ska spritsa kristyren på mallarna, det är enklaste sättet att få ett snyggt mönster på. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Carlssoninterior.se - Din inredningsbutik på nätet


RSS 2.0