Stickade vantar

Det är i och för sig ett tag sedan jag gjorde klart de här vantarna, men jag tänkte att jag kanske kunde dela med mig av mitt stickmönster. Är du nybörjare och vill lära dig grunderna för att sticka kan du göra det här.


Lägg upp 40 maskor på fyra 3,5 mm strumpstickor. Sticka därefter 2 räta 2 aviga i 30 varv. Därefter stickar du ett varv med bara räta maskor och öka en maska per sticka - efter det här varvet ska du alltså ha 44 maskor, 11 per sticka.

På nästa varv mörjar flätmönstret, (ska snart lägga upp en guide till hur man stickar flätor, tills dess: googla). Om du börjar med vänstervanten ska du börja varvet med 7 räta maskor, därefer 2 aviga, sedan 2 räta, 2 aviga, 6 räta, 2 aviga, 2 räta och 2 aviga*. Fortsätt varvet med räta maskor. Sticka nästa varv likadant, men på de 2 räta maskorna stickar du flätstickning. Fortsätt på samma sätt, med flätsickning på vartannat varv på de två ställena med 2 räta maskor. När du stickat 6 varv gör du flätstickning på mittenflätan (detta gör du alltså vart 7:e varv).

*Flytta över en maska från den 3:e stickan till den 2:a (12 maskor på sticka nr 2 och 10 m på nr 3), annars hamnar flätan i skarven mellan två stickor.

När du stickat 3 cm är det dags att öka för tumkilen, det gör du i början på varvet där du först ökar 1 maska, sedan stickar du ett vanligt varv. Det tredje varvet börjar du med att öka en maska, sticka en rät maska och sedan ökar du en till. Nästa varv stickar du som vanligt. Forstätt så (öka 1, ett varv vanligt, öka 2, ett varv vanligt) tills du har 15 extra maskor, alltså 26 maskor på första stickan. Trä på de 15 första maskorna på stickan på en bit garn (helst i annan färg) och knyt en rosett, fortsätt därefter sticka som vanligt.


När vanten precis täcker ringfingret är det dags att börja minska, det här gör du på två ställen i stickningen, på den tredje maskan före och efter mönstret. För att det ska bli lättare att hålla reda på brukar jag flytta över maskorna så att minskningen sker i början eller slutet på en sticka.

Minska 1 maska på båda ställena och sticka därefter ett vanligt, på nästa varv minskar du 2 maskor på varje ställe (alltså minskar du 4 maskor totalt på varvet). Sticka därefter ett vanligt varv (du ska alltså fortsätta med flätmönstret), och minska därefter 4 maskor på nästa varv också. Fortsätt på samma sätt tills vanten helt täcker ring- och pekfingret.

Därefter stickar du ihop alla räta maskor 2 och 2 (förutom i flätorna), gör samma sak på nästa varv men sticka då även ihop de aviga maskorna i mönstret och de två mittersta maskorna i den stora flätan. Nu ska det bara finnas x maskor kvar, dra då garnet genom de återstående maskorna och dra åt. Fäst sedan tråden på insidan av vanten.

Trä på maskorna till tummen på 4 stickor, 4 maskor på varje. Den 6:e maskan fiskar du upp från själva vanten, annars blir det ett stort hål där. Sticka vanliga, räta maskor tills tummen är tillräckligt lång. Därefter stickar du ihop maskorna 2 och 2 och avslutar precis som på vanten.


På den högra vanten gör du likadant, men  mönstret hamnar istället efter 19 maskor (7 maskor från slutet), och ökningen för tummen gör du sist i varvet istället för först. Hoppas min beskrivning var någorlunda förståelig, det här är mitt första mönster jag gör själv, så jag är långtifrån en expert.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Carlssoninterior.se - Din inredningsbutik på nätet


RSS 2.0