Till alla puréfans

Det var vår vän Erik som är lite av en gourmetkung som introducerade denna last så jag får väl skylla detta på honom.

Folk påstår att man inte kan/får äta puré på sommarhalvåret, för att det är "vintermat", vilket gör att jag måste smygäta puré på sommarhalvåret. Men nu är det ju vinter, inte för att kanske naturen är med på det men kalendern säger så iaf, vilket betyder att nu är det ju fritt fram! I och med att jag ingår i de 3 procenten av Sveriges befolkning som alltid äter mat till frukost så gör jag alltid lite för mycket så det blir till frukost också.


Efter några satser av puré är så har jag arbetat fram den perfekta purén: (varning för onyttig mat)


2 st mjöliga potatisar

4 st sötpotatisar

3 normalstora palstnernackor

3 lagom stora morötter

4 dl grädde

1 dl mjölk

Några hundra gram smör (och det ska vara äkta vara, ingen skit)

1 krm riven muskot

Salt och peppar


Skala och skär alla rotfrukter i bitar (mest att koktider minskar så man slipper bli så förbannad hungrig när man väntar). Ett tips är att koka så bitarna känns mosiga men inte längre än så för då tappar man all smak väldigt snabbt. Värm upp grädde, mjölk och ca 150 smör. Mosa rotfrukterna med handmixer med ca 100 gram smör INNAN den uppvärmda grädden åker i, för att få mer jämn konsistens. Ha i grädden lite i taget så den inte blir för lös. Och här kommer det viktigaste, när man tror att purén är klar så ha i ännu mer smör, för att den ska ännu lite göttigare.


Sen kan man ju hålla på att passera purén för att få den ännu slätare, men vem orkar hålla på så när man har världens godaste maträtt framför sig.

Jag kanske bör se runt efter en ny maträtt nu, så det inte verkar som att det enda jag äter är just puré.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Carlssoninterior.se - Din inredningsbutik på nätet


RSS 2.0