En kaka av morot.

För att fira min nyvunna ledighet bestämde jag mig för att baka något av det godaste jag vet: morotskaka. Jag har provat en del olika, och det här är mitt absolut bästa recept. Allt du behöver är det här:
 
 
Börja med att sätta ugnen på 175 grader, sedan kan du sätta igång att finriva morötterna. Du behöver ca 3 dl rivna morötter. Blanda därefter 2½ dl mjöl, 1½ tsk bakpulver, 1 tsk kanel och 1 tsk vaniljsocker i en bunke. Om du som jag gillar kanel kan man vara lite generös med den, jag brukar till exempel försöka råka spilla i lite extra. Vispa sedan 2 ägg och 2 dl socker i en separat bunke, pösigt ska det bli (dvs lite bubbligt för dig som inte pratar bakspråk). Rör sedan ner 1 dl olja och de rivna morötterna i äggsmeten, efter det är det bara att blanda ner mjölblandingen och hälla över allt i en smörad och bröad form. (Receptet är gjort för en rund springorm, vill du göra en hel plåt är det bara att dubbla receptet.) Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter och låt den svalna helt innan du breder på glasyren. Glasyren rör du ihop av 60 g Philadelphia, 25 g rumsvarmt smör och 2 dl florsocker.
 
 
Tips: Morotskaka är godast tillsammans med lite Chai latte.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Carlssoninterior.se - Din inredningsbutik på nätet


RSS 2.0