Kladdmuffins med blåbär och vit chokladglasyr

Tidigare i veckan tog jag på mig uppdraget att fixa fram ett recept på muffins som skulle kombinera typ allt gott i världen:  choklad, kladd och blåbär. Och idag tror jag att jag har lyckats! Vill du baka dem behöver du dessa ingredienser:


Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Smält sedan 100 g margarin, och vispa därefter upp 2 ägg och 2 dl socker i en bunke. Det ska bli vitt och lite bubbligt (det vill säga "pösigt" om man ska prata bakspråk). Rör därefter ner 2 tsk vaniljsocker, ½ tsk bakpulver, 1 krm salt, 1 dl kakao och 2 dl vetemjöl. Häll därefter i det smälta smöret. När du har fått en fin smet ska du röra i 1 dl frysta blåbär, och sedan är det bara att klicka i smeten i 12 muffinsformar. Grädda dem i mitten av ugnen i typ 10-12 minuter. De kan ju vara i stort sett hur kladdiga som helst, men om de släpper från formarna när man liksom drar i pappret är de klara.

Sedan måste de svalna, i kylskåp eller frys om man är otålig, innan man kan börja med glasyren. Den rör man ihop av 100 g Philadelphia och 100 g smält vit choklad, sedan är det bara att spritsa eller breda på muffinsen. Jag pudrade över lite kakao också, och efter det såg de ut såhär:


Och den som är uppmärksam har säkert märkt att det helt plötsligt bara är 10 muffins på bilden. Det är för att jag åt upp två.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Carlssoninterior.se - Din inredningsbutik på nätet


RSS 2.0